pagina's

zondag 5 januari 2014

2-daagse

We zijn op 2-daagse geweest maandag 31 september en dinsdag 1 oktober met BAKO en BALO naar Zedelgem.  Het was een 2-daagse om een voorsmaakje te geven van wat muzische grondgeving inhoudt.

Hierbij heb ik een artikel gevonden, waarbij men de vraag stelt mogen wij eigenlijk nog dialect praten in de klas?



Mag dialect in de klas?
En hoe zit het met dialect in de klas? Dialect in de klas moet kunnen, als spreektaal tijdens de ‘gewone’ lessen”, schrijft een anonieme lezer op het discussieforum van de Taalunie. Hij (of zij) is in de minderheid, want de deelnemers aan de Taalpeilenquête zien dat niet echt zitten. 38 procent van de Nederlanders en 49 procent van de Vlamingen vinden dat leerlingen in de klas geen regionale taal of dialect mogen spreken. Voor 41 procent van de Nederlanders en 31 procent van de Vlamingen kan dat dan weer wel. De meningen over dialect in de klas zijn dus verdeeld.


Lerarentaal verandert
En hoe zit het met het Algemeen Nederlands van de leraren? Daarover zijn de meningen gelijk verdeeld. Met de stelling “Zelfs leraren/docenten spreken geen algemeen Nederlands meer” is een op de drie Nederlanders en Vlamingen het eens, een op de drie is het er niet mee eens en nog eens een derde heeft geen mening. Op het VRT-taalsymposium van 29 oktober jl. werd van vooral onderwijzers en praktijkleraren gezegd dat ze niet altijd A.N. spreken. En mogelijk sluiten leraren aan bij een tendens die in heel Vlaanderen en Nederland hoorbaar is: minder dialect, minder Algemeen Nederlands en steeds meer tussentaal.

Als je verder wilt lezen: http://www.klasse.be/leraren/13696/sms-taal-mag-geen-schoolvak-worden/

We hadden 5 verschillende posten:

Taal, daar hebben we vooral onze expressie moeten oefenen en de verschillende uitspraken, ook toneeltjes opvoeren zonder klank waren fantastisch.





















Beeld, waar we een mooi masker hebben gemaakt.





























Beweging, daar hebben met een onzichtbare parachute de bal in het gaatje moeten krijgen, moeten raden welk gevoel iemand uitbeeldde of samen met je groepje een machine improviseren.

drama

zang, daar waren we in groepjes verdeeld waarbij we ons gevoel moesten uitdrukken als we een lied hoorden. De ene moest tekenen, de andere ging er een verhaaltje bij verzinnen, nog een groepje ging er op dansen en het laatste groepje ging met instrumenten om.








Deze verschillende posten werden door onze lectoren gegeven.
Dus wil ik ze ook nog eens bedanken voor de aangename 2-daagse! :)


We hebben daar een onvergetelijke tijd gehad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten